
Jednym z rodzajów materiałów wyborczych jest gazetka wyborcza. Dzięki niej można dotrzeć z komunikatem do osób pozornie nawet niezainteresowanych polityką. Forma gazetki jest też często postrzegana jako dużo bardziej wiarygodna niż np. standardowa ulotka wyborcza. Jak stworzyć gazetkę wyborczą? Co powinna zawierać i jak ją dystrybuować? Kilka wskazówek można znaleźć w poniższym wpisie.
Fragment pochodzi z książki „Drzewo kampanii wyborczej 2.0, czyli jak wygrać wybory”.
Przekazanie większej liczby informacji na temat kandydata lub ugrupowania w przystępny sposób. Gazetka jest materiałem dużo bardziej wiarygodnym niż ulotka, która kojarzy się z reklamą.
Dla kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta, posła i senatora. Gazetka jest dobrym rozwiązaniem dla radnych, posłów i senatorów, którzy nie tylko w czasie kampanii wyborczej, ale podczas całej kadencji mogą dzięki niej utrzymywać stały kontakt ze swoimi wyborcami.
Do wszystkich zainteresowanych osób, które mają w danym momencie czas na przejrzenie czy przeczytanie gazetki. Wręczamy ją więc w miejscach, gdzie wyborcy na coś czekają, na przykład na przystankach autobusowych.
Gazetka powinna formą przypominać zwykłą gazetę, a nawet tabloid. Powinna mieć atrakcyjny, przyciągający uwagę tytuł, dużo zdjęć i innych elementów graficznych. Gazetka jest doskonałym materiałem, by szerzej zaprezentować program i dotychczasową działalność kandydata, najlepiej w formie wywiadu z nim.
Można w niej również zamieścić informacje na temat przebiegu kampanii wyborczej, rekomendacje od osób cieszących się autorytetem oraz od różnych instytucji i organizacji, z którymi kandydat współpracuje. Jeśli zdecydujesz się na rekomendacje, postaraj się zróżnicować osoby, które Cię rekomendują, tak by stanowiły one autorytet dla różnych grup w ramach Twojego elektoratu.
Na przykład znany sportowiec dla osób młodych, znany lekarz dla starszych, rektor uniwersytetu dla osób wykształconych (chociaż nie tylko), popularna działaczka społeczna prowadząca schronisko dla zwierząt dla miłośników zwierząt. Czasami warto jest zamieścić zdjęcia osób rekomendujących (zwłaszcza gdy są rozpoznawalne).
W gazetce można również wykorzystać zdjęcie kandydata z popularnym liderem ugrupowania. Już w 1989 roku żartowano, że nawet małpa, która zrobiłaby sobie zdjęcie z Lechem Wałęsą, zostałaby posłem z list Komitetu Obywatelskiego.
Elementem gazetki może być ankieta dla mieszkańców dotycząca najważniejszych dla nich spraw lub formularz zgłoszeniowy dla wolontariuszy.
Podobnie jak w przypadku ulotek wyborczych warto rozważyć współpracę z Pocztą Polską czy wyspecjalizowaną firmą kolporterską lub samodzielnie przeprowadzić kolportaż. Można również wręczać gazetki przy okazji kampanii bezpośredniej, a także umieścić je na stronie internetowej w formie pliku PDF.
Więcej o liście do wyborcy, jak również innych materiałach wyborczych znajdziesz w książce „Drzewo kampanii wyborczej 2.0, czyli jak wygrać wybory”, którą można kupić tutaj.
politolog, prawnik, ekspert personal brandingu, wizerunku publicznego, public relations i marketingu politycznego
© Copyright 2023 by Trzeciak.pl