Określenie taktyki wyborczej oznacza wybór metod prowadzenia kampanii wyborczej. Aby podjąć właściwą decyzję w tym zakresie należy przeanalizować:
Istnieje kilka podstawowych metod prowadzenia kampanii wyborczej, każda z nich zostanie dokładnie omówiona w kolejnych wpisach. Poniżej jedynie krótkie charakterystyki.
Jej istotą jest bezpośredni kontakt kandydata z wyborcą np. w trakcie spotkań, festynów, zbierania podpisów czy odwiedzin u wyborcy w domu.
Metoda ta daje kandydatowi możliwość poznania swoich wyborców, czasem również z imienia i nazwiska, oraz podjęcia krótkiej rozmowy. Najlepiej sprawdza się w wyborach samorządowych i w małych okręgach wyborczych, gdzie istnieje realna szansa na dotarcie do znacznej liczby wyborców.
Kandydat, aby prowadzić kampanię bezpośrednią, nie potrzebuje ogromnych środków finansowych, ale powinien być przygotowany na poświęcenie dużej ilości własnego czasu i energii.
Więcej o kampanii bezpośredniej we wpisach:
Jej istotą jest kontakt kandydata z wyborcą za pośrednictwem mediów tj. prasa, radio, telewizja, internet oraz social media.
Zastosowanie tej metody jest niezbędne w większych okręgach wyborczych, gdyż tylko przekaz medialny ma szansę dotrzeć do dużej grupy wyborców.
Promocja w mediach wiąże się oczywiście z kosztami. Jednak to nie powinno nas zniechęcać do kampanii pośredniej. Po pierwsze, ceny ogłoszeń w lokalnej prasie czy reklam w lokalnym radiu wcale nie muszą być bardzo wysokie. Po drugie, istnieje możliwość bezpłatnego kształtowania wizerunku w mediach, jako że dziennikarze są zainteresowani przebiegiem kampanii wyborczej i kandydatami. Niezbędna jednak jest do tego umiejętność skutecznej współpracy z mediami, czemu również będzie poświęconych kilka artykułów.
Jej istotą jest skierowanie przekazu do wybranej grupy wyborców. Daje to możliwość bardzo dokładnego dopasowania treści przekazu, co może zachęcić wyborców do zainteresowania się naszą kandydaturą. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie kampanii ukierunkowanej wymaga dużo czasu, który jest potrzebny na poznanie wyborców i opracowanie szczegółowego przekazu.
Więcej o kampanii ukierunkowanej we wpisie: Kampania ukierunkowana – kiedy i jak ją prowadzić?
Jej istotą jest dyskredytacja konkurenta oraz podważanie jego wiarygodności poprzez ataki dotyczące cech osobowych, zachowania czy głoszonych poglądów.
Może być to metoda skuteczna, choć w znacznej mierze zależy to od wiarygodności naszej argumentacji i rodzaju wykorzystywanych środków. Kampania negatywna najlepiej sprawdza się, gdy mamy do czynienia z rywalizacją dwóch kandydatów. W większej grupie polityków przekaz może nie być do końca czytelny albo może zdyskredytować atakowanego i atakującego, a wtedy zyska ten trzeci, który nie brał udziału w sporze.
Teraz możemy przystąpić do szczegółowego zaplanowania naszej kampanii wyborczej, czyli przygotowania listy zadań i kalendarza.
Więcej o kampanii przeczytać można w książce „Drzewo kampanii wyborczej 2.0, czyli jak wygrać wybory”, gdzie mogą Państwo znaleźć również przykładowe ankiety i schematy rozmów z wyborcami.
Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.
W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych profilach partii i polityków w social media oraz materiał opublikowany na portalu YouTube.
politolog, prawnik, ekspert personal brandingu, wizerunku publicznego, public relations i marketingu politycznego
© Copyright 2023 by Trzeciak.pl