- dziennikarz lub specjalista ds. public relations może doradzić treść ulotki lub gazetki, ważny jest nie tylko pomysł na interesujący tekst, ale również jego prawidłowa redakcja,
- grafik komputerowy może zaprojektować formę tych materiałów.
Materiały wyborcze, takie jak ulotki, plakaty i gazetki, są niezbędnym elementem skutecznej kampanii wyborczej niezależnie od tego, czy kandydujemy do Parlamentu Europejskiego, Sejmu lub Senatu RP, czy do lokalnego samorządu. Ich podstawową zaletą jest możliwość pełnego panowania nad treścią przekazu – to kandydat i jego sztab decydują o formie i treści każdego z materiałów oraz o sposobach dotarcia z nimi do wyborców.
Aby materiały wyborcze spełniły swoją rolę, czyli wypromowały kandydata, trzeba mieć dobry pomysł – nie tylko na same ulotki, długopisy czy torby, ale i na sposób ich dystrybucji.
Kandydat na posła zamówił w drukarni kilka tysięcy sztuk plakatów, nie przewidział jednak, w jakich miejscach będą one rozwieszane. Gdy plakaty o wymiarze A0 (ok. 1 m2) zostały już wydrukowane, okazało się, że najlepszym miejscem na ich ekspozycję byłyby wystawy sklepowe. Jednak w nielicznych sklepach zmieściły się tak duże plakaty, większość materiałów pozostała więc niewykorzystana.
W większości przypadków trudno nam będzie samodzielnie zaprojektować materiały wyborcze, warto zatem skorzystać z pomocy profesjonalistów:
Czytelna ulotka to taka, w której zachowane są właściwe proporcje pomiędzy formą a treścią.
Na czytelność formy ulotki mają wpływ:
O czytelności treści ulotki decydują:
Przygotowując ulotkę, warto pamiętać o następujących elementach:
Atrakcyjna ulotka to taka, która:
Tematowi zdjęć warto poświęcić więcej uwagi, ponieważ ich wybór, jak się okazuje, przysparza politykom wielu problemów. Warto pamiętać, że każde zdjęcie niesie ze sobą przesłanie, opowiada o polityku pewną historię.
Praktyczna ulotka jest pod względem formy:
Wyrazem praktycznego podejścia do materiałów wyborczych będzie również przemyślenie:
Ważna jest również praktyczność treści ulotki, polecam drukowanie ulotek dwustronnych, w których jedna strona jest poświęcona prezentacji kandydata i jego programu, a druga zawiera np. rozkład jazdy popularnej linii autobusowej lub listę ważnych numerów alarmowych. W ten sposób znacznie zwiększamy szansę na to, że ulotka nie zostanie wyrzucona.
Ulotki mogą być wykorzystane w czasie kampanii ukierunkowanej, jeśli dla każdej z grup, do której chcemy się zwrócić, przygotujemy inną ulotkę, np. ulotka dla mieszkańców danej dzielnicy na temat kanalizacji, ulotka dla inwestorów na temat planów zagospodarowania przestrzennego, ulotka dla kierowców na temat parkingów.
Więcej oryginalnych pomysłów na materiały wyborcze opisuję w książce „Drzewo kampanii wyborczej 2.0, czyli jak wygrać wybory”.
Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.
W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych profilach partii i polityków w social media, oraz materiały wyborcze opracowane podczas kampanii.
politolog, prawnik, ekspert personal brandingu, wizerunku publicznego, public relations i marketingu politycznego
© Copyright 2023 by Trzeciak.pl