- słuchając?
- pisząc, robiąc notatki?
- w ruchu?
Fragment pochodzi z książki „Coaching marki osobistej, czyli kariera lidera”.
Parafrazując znane powiedzenie, można stwierdzić, że wiele osób traci coraz więcej czasu na robienie rzeczy, które nie są ważne, na przebywanie z ludźmi, których nie lubi, i na kupowanie rzeczy, których nie potrzebuje. Dlaczego tak się dzieje? Często wynika to z bezrefleksyjnego naśladownictwa. Osoby te (ja niestety też) stają się ofiarami kampanii reklamowych, w których ktoś usiłuje im udowodnić, że są czegoś warte albo na coś zasługują, i już owczy pęd nakazuje im to mieć. Coraz mniej czasu poświęcamy na dialog wewnętrzny i zadawanie pytań, na które jeśli my sobie nie odpowiemy, to tym bardziej inni nie udzielą nam odpowiedzi.
Zachowujemy się tak, jak byśmy nie chcieli poznać w życiu najważniejszego – samych siebie, a przecież już nad wejściem do szkoły Sokratesa widniała inskrypcja „Poznaj samego siebie”. Warto zatem postawić sobie fundamentalne pytania dotyczące siebie, nawet jeśli przeraża nas perspektywa odpowiadania na nie – to pierwszy krok na drodze do samopoznania.
Należy wyjść od pytań egzystencjalnych, które sprowadzają się do szukania sensu własnych działań. W dalszej kolejności można analizować swoje mocne i słabe strony, aby następnie jak najlepiej dopasować rodzaj wykonywanej pracy i styl życia do swoich indywidualnych cech osobowości.
Czemu to wszystko ma służyć? Temu, aby każdego dnia budzić się z przekonaniem, że jestem z właściwymi ludźmi, we właściwym miejscu, a to, co robię, ma sens. Co więcej, wiem, po co to robię i dokąd zmierzam.
Podaję kilka przykładów pytań, na które warto udzielić sobie odpowiedzi.
To jest pierwszy krok. Kolejny obejmuje odpowiedzi na jeszcze dwa pytania.
Jeśli trudno Ci odpowiedzieć na tak sformułowane pytania, możesz podejść do tego inaczej.
Warto zadać sobie pytanie, w jaki sposób się uczę:
Jak lubię pracować:
Stephen R. Covey w swoim głośnym bestsellerze „7 nawyków skutecznego działania” wskazał cztery potrzeby właściwe każdemu człowiekowi: żyć, uczyć się, kochać i zostawić po sobie jakąś spuściznę (to live, to learn, to love, to live a legacy). Są to uniwersalne ludzkie potrzeby, warto zatem zadać sobie pytanie, czy moje dotychczasowe życie pozwala mi na ich zaspokojenie…
Więcej na temat samopoznania i narzędzi psychologicznych służących analizie osobowości znajdziesz w książce „Coaching marki osobistej, czyli kariera lidera”.
politolog, prawnik, ekspert personal brandingu, wizerunku publicznego, public relations i marketingu politycznego
© Copyright 2023 by Trzeciak.pl