- imię i nazwisko wraz ze zdjęciem,
- nr na liście wyborczej
- wykształcenie,
- dotychczasowe kluczowe osiągnięcia w pracy posła, krótkie bio zawierające najważniejsze informacje
- logotyp komitetu wyborczego,
- dane kontaktowe, takie jak:
- numer telefonu (może to być nowy, dodatkowy numer telefonu, tylko na czas kampanii wyborczej – dzięki temu sygnalizujemy dostępność dla wyborcy),
- adres strony www,
- adres e-mail,
- adres profilu w portalach społecznościowych, np. na Facebooku.
Cel
Przekazanie w syntetycznej formie informacji o kandydacie i jego programie.

Dla kogo
Dla wszystkich kandydatów, począwszy od kandydata na radnego, a skończywszy na kandydacie na prezydenta państwa, gdyż jest to najbardziej uniwersalny materiał wyborczy.

Do kogo
Pozwala dotrzeć do wszystkich potencjalnych wyborców.
Treść i forma
Tekst ulotki powinien być krótki (250–400 słów) i czytelny, w ulotce zazwyczaj nie ma miejsca na omawianie wielu zagadnień, bardziej liczą się hasła. Niezbędna jest prezentacja kandydata – jego wykształcenia, doświadczenia zawodowego, umiejętności, zainteresowań. Warto przy tym podkreślać korzyści z punktu widzenia odbiorców. Na wyróżnienie zasługują wszelkie związki kandydata z jego okręgiem wyborczym.
W ulotce należy nawiązać do wybranego tematu kampanii wyborczej i przedstawić pomysły kandydata na przykład na zmniejszenie poziomu bezrobocia czy zwiększenie liczby turystów w gminie.
W ramach kampanii ukierunkowanej można przygotować kilka rodzajów ulotek dla poszczególnych grup odbiorców, na przykład inną dla rolników, inną dla emerytów i rencistów.

Ważne elementy:
Informacje o kandydacie:
Informacje o programie:
- 5-6 postulatów, każdy opisany jednym, dwoma zdaniami,
- teksty krótkie, pisane prostym i zrozumiałym językiem,
- liczby i ważne dane warto wyróżnić (np. pogrubić lub podkreślić)
- konieczne są grafiki: zdjęcia i infografiki i/lub wykresy.
W ulotce konieczne jest również:
- przypomnienie daty wyborów,
- wezwanie do działania w stylu „Proszę o Państwa głos”,
- Informacja o finansowaniu materiału wyborczego.
Dobre praktyki:








Formatując tekst, warto pamiętać o wybraniu czytelnej i odpowiednio dużej czcionki, gdyż lepiej napisać mniej, ale wyraźnym i łatwym do odczytania krojem pisma, niż zaproponować bogaty w informacje tekst pisany drobną czcionką, która zniechęci do lektury. Najlepiej wybierać tak zwane czcionki bezszeryfowe, czyli pozbawione elementów ozdobnych, o wielkości 12 punktów. Niezbędne są także wyróżniki w postaci pogrubień fragmentów tekstu oraz punktory. Warto pamiętać o wykresach i rysunkach.
Sposób dystrybucji
Wybierając sposób dystrybucji ulotek, dobrze jest rozważyć współpracę z Pocztą Polską bądź wyspecjalizowaną firmą kolporterską lub samodzielnie przeprowadzić kolportaż. Można również wręczać ulotki przy okazji kampanii bezpośredniej, a także umieścić je na stronie internetowej w formie pliku PDF.

Więcej oryginalnych pomysłów na materiały wyborcze opisuję w książce "Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory".
Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.
W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych profilach partii i polityków w social media, oraz materiały wyborcze opracowane podczas kampanii.
Zapisz się do newslettera by otrzymać wybrane fragmenty moich książek