- najważniejsze tj. złożenie wniosku o rejestrację kandydata,
- ważne tj. przygotowanie wzorów ulotek i wydruk pierwszej serii,
- mniej ważne, których wykonanie nie jest konieczne tj. wydruk drugiej serii ulotek.
Sukces kampanii wyborczej w istotnym stopniu zależy od prawidłowego jej zaplanowania, do czego niezbędna jest właśnie lista zadań oraz harmonogram ich wykonania, czyli kalendarz kampanii wyborczej. Są one potrzebne bez względu na rodzaj kampanii wyborczej (przed wyborami parlamentarnymi, samorządowymi) oraz jej szczebel (gmina, powiat, województwo, kraj).
Plan kampanii wyborczej powinien wynikać z przyjętej wcześniej strategii kampanii wyborczej, czyli być zgodny z ustalonymi celami kampanii wyborczej, taktyką oraz środkami.
Dobry plan ułatwia podejmowanie właściwych decyzji w odpowiednim czasie oraz jasno wyznacza członkom zespołu ich cele i zadania. Realizację przyjętego wcześniej planu należy systematycznie kontrolować oraz wprowadzać niezbędne zmiany wynikające z aktualnych okoliczności.
Zacznijmy od sporządzenia listy zadań, które mają być wykonane przez kandydata i jego sztab wyborczy. Następnie należy nadać im rangę ważności, czyli podzielić zadania na:
Przygotowanie kalendarza oznacza umiejscowienie poszczególnych zadań z listy w czasie. Warto kupić duży kalendarz podręczny, najlepiej taki, w którym jedna strona odpowiada jednemu dniu, ponieważ będziemy potrzebować dużo miejsca na notatki.
W pierwszej kolejności do kalendarza powinniśmy wpisać daty, które wynikają z przepisów prawa.
Przykład:
Wybory samorządowe 2006 – najważniejsze daty
Przykład: jeden dzień z kalendarza wyborczego
Następnie należy wpisać do kalendarza pozostałe zadania: na czerwono można zaznaczyć te najważniejsze, na zielono ważne, na niebiesko mniej ważne. Warto stosować wszelkie metody, które sprawią, że kalendarz będzie czytelny i praktyczny, a przede wszystkim uchroni nas przed przeoczeniem ważnego terminu.
Kalendarz warto stworzyć również na karcie dużego formatu np. A1 (594mm×841mm). W tej postaci powinien się on znajdować w biurze wyborczym, ale w miejscu, które będzie dostępne tylko dla pracowników sztabu, a nie np. dziennikarzy czy gości.
Na karcie powinno być dużo miejsca na dodawanie kolejnych zadań, dopisywanie szczegółowych wytycznych czy nanoszenie zmian.
Przykład: kalendarz wyborczy ścienny
W obydwu rodzajach kalendarza należy na bieżąco wykreślać zadania, które zostały już wykonane.
Jeśli na początku kampanii wyborczej jest nam trudno wyznaczyć dokładne daty realizacji wszystkich zadań, warto rozpocząć od planu tygodniowego, który wraz z upływem czasu będzie uszczegóławiany.
Polecam również założenie dziennika kampanii wyborczej, w którym będą zapisywane:
Jest to bezcenne źródło informacji, które można z pożytkiem wykorzystać w trakcie następnych kampanii wyborczych.
W ten sposób zamykamy etap budowania strategii i planowania kampanii wyborczej, czas przystąpić do jej realizacji. Rozpoczniemy od zorganizowania zespołu i sztabu wyborczego.
Więcej o kampanii przeczytać można w książce „Drzewo kampanii wyborczej 2.0, czyli jak wygrać wybory”, gdzie mogą Państwo znaleźć również przykładowe ankiety i schematy rozmów z wyborcami.
Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.
politolog, prawnik, ekspert personal brandingu, wizerunku publicznego, public relations i marketingu politycznego
© Copyright 2023 by Trzeciak.pl