- członkowie sztabu wyborczego,
- ochotnicy (wolontariusze).
Sukces kampanii wyborczej w znacznej mierze zależy od tego, czy dysponujemy zespołem, który będzie potrafił zrealizować opracowaną wcześniej strategię i plan. Organizowanie zespołu należy rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem. Im więcej czasu jego członkowie będą mieli na wzajemne poznanie się i ustalenie zasad współpracy, tym efektywniej będzie ona przebiegać.
Najlepiej od przyjemnego i niezobowiązującego wydarzenia, jakim może być np. przyjęcie otwierające. Wśród osób zaproszonych powinni się znaleźć:
Na tym spotkaniu kandydat ogłasza, że podjął decyzję o kandydowaniu w najbliższych wyborach oraz zwraca się z prośbą o wsparcie, czyni to jednak w sposób ogólnikowy – w tym momencie jest jeszcze za wcześnie, aby rozmawiać o szczegółowych zasadach wsparcia, a tym bardziej wymagać od gości jednoznacznych deklaracji.
Po spotkaniu warto do wszystkich gości wysłać podziękowanie za ich przybycie.
Osoby, które po pierwszym spotkaniu wyrażą zainteresowanie wsparciem kandydata, warto zaprosić na drugie spotkanie poświęcone sprawom merytorycznym. Jest to właściwy czas na prezentację własnego programu wyborczego, strategii kampanii wyborczej oraz możliwości wsparcia.
Pamiętajmy, że form wsparcia może być wiele:
Każda osoba powinna dokładnie i realistycznie ocenić swoje możliwości, kompetencje oraz ilość czasu, jaki może poświęcić na zaangażowanie się w ramach kampanii wyborczej. Dlatego w czasie spotkania ponownie nie należy oczekiwać jednoznacznych deklaracji, chyba że pojawią się one z inicjatywy naszych gości.
Po spotkaniu również warto do wszystkich uczestników wysłać stosowne podziękowanie.
Gdy uda nam się zgromadzić przynajmniej kilka osób gotowych udzielić wsparcia, należy rozpocząć kształtowanie zespołu.
Jak mowa powyżej, w skład zespołu powinni wchodzić przede wszystkim członkowie sztabu wyborczego oraz ochotnicy. Zespół należy budować w taki sposób, aby sztab wyborczy liczył jak najmniej osób, a krąg wolontariuszy był jak największy.
Określenie czytelnej struktury oraz przypisanie każdej osobie zakresu obowiązków jest niezbędne, aby praca przebiegała sprawnie.
Jedna osoba może pełnić wiele funkcji (to zależy od tego, jak licznym zespołem dysponujemy), ale nie należy dopuścić do sytuacji, gdy jedna funkcja jest pełniona przez więcej niż jedną osobę.
Wymagania:
Zadania:
Przykład: Struktura sztabu wyborczego
Wymagania:
Zadania:
Wymagania:
Zadania:
Wymagania:
Zadania:
Optymalna sytuacja ma miejsce wtedy, gdy finansami zajmują się dwie osoby: jedna pozyskuje fundusze, a druga decyduje o sposobie ich wydatkowania.
Zadania:
Osoba ta nie odpowiada natomiast za samo opracowanie projektów materiałów wyborczych, czym powinien zająć się grafik.
Zadania:
Wymagania:
Zadania:
Wymagania:
Zadania:
Ugrupowania polityczne często korzystają ze wsparcia doradców, dzieje się to jednak przede wszystkim na poziomie władz krajowych i regionalnych oraz w czasie kampanii przed wyborami parlamentarnymi, europejskimi i prezydenckimi. Zadaniem doradców jest często opracowanie strategii kampanii wyborczej oraz kształtowanie wizerunku ugrupowania/kandydata.
Funkcję doradców mogą pełnić dziennikarze, psychologowie, socjologowie, specjaliści ds. marketingu i PR, styliści i wizażyści.
W czasie wyborów większość kandydatów nie może jednak pozwolić sobie na zatrudnienie profesjonalnego doradcy. Warto jednak korzystać ze szkoleń, czytać poradniki. Jeśli nasze ugrupowanie nie zapewnia żadnych form dokształcania, warto zgłosić takie zapotrzebowanie.
Ważną częścią naszego zespołu, obok opisanego wyżej sztabu wyborczego, są ochotnicy.
Więcej o kampanii przeczytać można w książce „Drzewo kampanii wyborczej 2.0, czyli jak wygrać wybory”, gdzie mogą Państwo znaleźć również przykładowe ankiety i schematy rozmów z wyborcami.
Ten materiał może być wykorzystany za zgodą autora na innych stronach internetowych pod warunkiem pozostawienia treści i informacji o autorze w niezmienionej formie i z aktywnymi linkami do strony autora.
W artykule zostały wykorzystane materiały graficzne opublikowane na oficjalnych profilach partii i polityków w social media, oraz materiały wyborcze opracowane podczas kampanii.
politolog, prawnik, ekspert personal brandingu, wizerunku publicznego, public relations i marketingu politycznego
© Copyright 2023 by Trzeciak.pl